През цѣлата коледна ваканция очаквах въпросната пратка и проверявахъ пощенската кутия с очакване и надежда. Ваканцията свърши, а все още нищо не беше пристигнѫло. Вече мислех да се обаждам отново, когато големийът плик пристигнѫ. Получих повече отколкото очаквах! Приятна картонена папка, с писмо подписано и подпечатано от кметът на градът и голѣмо количество цветни и черно-бели копия на разнообразни документи, предимно публикации в местнийът печат. Особено интересни сѫ снимките от вѫтрешността на дворецът преди реставрацията.
Сега обаче ще разкажѫ за извънредно интересната статия на Робер Кусте и Бернар Фонкерни, "Смърт и възкресение на Квадратната кѫща в Арлак" (Robert Coustet, Bernard Fonquernie, "Mort et résurrection de la Maison Carrée d'Arlac", Maisons de Campagne en Bordelais, XVIe-XIXe s., CERCAM. Talence, 1994).
Двамата автори стѫпват на сѫществуващите вече публикации, включително статията на Perreau (която получих по мейл през декември), но и на нови документи, и подхождат към дворецът Пешот много по-безпристрастно. Макар и да нѣма неоспорими доказателства, архитектът на сградата изглежда не е Дюфар, а Алекси Роше (Alexis Roché), друг ученик на Виктор Луи (Victor Louis).
В описанието на сградата, авторите акцентират изчистеността на външната и вѫтрешната декорация и начинът по който бедността на всички останѫли фасади подчертава оригиналността на южната, с нейната крѫгла колонада.
Северната фасада (долу) по никакъв начин не издава на посетительт какво го очаква от другата страна на сградата (горе). |
Описанието на главнийът салон е много подробно и включва фреските по засводената част под вѫтрешнийът балкон, датиращи от доста по-късен период.
Авторите сѫ особено критични относно устройството на покривната конструкция, която благоприятства запушването на отходните канали за дъждовната вода, натрупването ѝ и проникването ѝ през тавана. Именно поради лошото устройство на покривът състоянието на сградата бързо се е влошило след изоставянето ѝ. На нѣкои стари снимки се вижда как почти всички подове, изцѣло от дърво, да се сринѫли. Там е работата, че архитектът се е постарал да скрие напълно покривът от погледът на поситетельт и поради тази причина го е направил много нисък. Това личи особено добре на долнийът чертеж. Малко встрани от центърът на куполът се намира най-ниската точка от покривът.
На чертежът се вижда и друг недостатък на салонът: вѫтрешнийът балкон не е на сѫщото ниво като останѫлите стаи на вторийът етаж. Куполът е твърде нисък и горната част на прозорците на вторийът етаж се оказва закрита. Авторите на статията дори се съмнѣват, че настоящийът вид на покривът и на главнийът салон сѫ автентични. В действителност, липсват каквито и да е колони вѫтре в салонът, които да поддържат куполът, както физически, така и естетически. За сравнение, прилагам снимка от дворецът Во-льо-Виконт и един чертеж от Жак-Франсоа Блондел.
И в двата случая долнийът етаж е обграден с колони, а куполът е разположен едва над вторийът етаж, вместо да го затваря в горната му част.
Изводът е, че дворецът Пешот съвсем не е пълен пример за успешна архитектура. Както лесно се установява, когато човек търси снимки, заслужава внимание главно южната фасада, до голѣма степен заради оригиналността си, но и заради сходството си с далеч по-прочутийът Бѣл Дом във Вашингтон. Вѫтрешното устройство на зданието не представлява интерес.
Няма коментари:
Публикуване на коментар