- това е първийът пример за последователно прилагане на принципите на френскийът класицизъм;
- това е първийът дворец с разположение на залите в две редици (преди това всички зали сѫ били разположени една след друга, поради което от една в друга е можело да се отиде само с прекосяване на междинните зали);
- в него се намира първата стая планирана за трапезария;
- архитектът, Лиу Льо Во, е и първийът архитект на Версай; самийът Версайски дворец е продължение на идеите, приложени във Во-льо-Виконт.
В тази статия ме интересува не външнийът вид на дворецът, а вѫтрешното му устройство, което е една от големите и наложили се в последствие иновации в постройката. За да разбере човек сѫщността на промѣната, нужно е първо да се запознае с нормалното разпределение и разположение на залите в един дворец предхождащ класицизмът.
Да вземем за пример огромнийът замък Шамбор, построен за крал Франсоа I в началото на XVI в. От чертежът по-долу е видно, че болшинството от залите сѫ продълговати и свързани непосредствено една с друга с врати. Тази организация на вѫтрешното пространство налага на посетительт да прекосява дълги поредици от зали, чиито интериори трѣбва да го впечатлѭт, преди да достигне до залата, в която ще бѫде посрещнѫт от домакинът (т.е. от кральт). Не сѫществуват никакви коридори, позволяващи по-дискретно придвижване или заобикаляне на междинните зали.
Основен етаж на замъкът Шамбор, началото на XVI в. |
По съвсем различен начин стоѭт нещата във Во-льо-Виконт. Залите сѫ организирани в две редици, едните с прозорци на основната фасада (долу, на чертежът), другите с изглед към градините (горе). Макар и между двете редици зали все още да не сѫществува коридор, възможно е придвижването само през една от двете редици. Структурата се разпада на четири периферни части, организирани около една централна (овалнийът салон и вестибюлът).
Основен етаж на дворецът Во-льо-Виконт, втората половина на XVII в. |
Характерен е ансамбълът образуван от залите с номера 3, 4 и 5 на схемата. Това сѫ покоите, предназначени за кральт при гостуването му в дворецът. Зала 3, наричана на френски antichambre (пред-стая), а на български понѣкога чакалня, защото това е помещението, в което приближените на господарьт на покоите изчакват да бѫдѫт приети за среща. Най-голѣмото помещение, зала 4, е самата стая, кѫдето се състоѭт аудиенциите. Зала 5, по-закѫтана, е работнийът кабинет. Към тази триада от стаи може да се добави и тоалетен кабинет, преобраз на днешните обособени бани.
Во-льо-Виконт е интересен и в отвесното разпределение на залите. Главнийът салон (номер 2 на горната схема) заема височината на двата етажа на сградата. Това се вижда достатъчно добре на следващата схема. Огромното пространство, което се заделя по този начин, е още повече увеличено от наличието на купол (но не този, който се вижда отвън: става въпрос за изключително типична структура на двоен купол, която може да се наблюдава в неизчислим брой църкви). Забелязва се сѫщо и че залите на вторийът етаж сѫ чувствително по-ниски от тези на главнийът етаж.
Повърхността на куполът е украсена с фрески, които се намират на 18 м. височина от пода на салонът. Обзавеждане за залата не е било предвидено. Предполагам, че се е ползвала за угощения и за танци, както и други забавления (музика).
Какво е планът на дворецът Пешот, ако не умалено копие на Во-льо-Виконт? За да бѫде сравнението опростено, помествам двата плана един до друг. Вестибюлът и главнийът салон запазват позициите си, макар и вестибюлът на Во-льо-Виконт да е чувствително по-малък от салонът, защото край него са съорѫжени стълбищата; четирите групи от зали, разположени около това ядро, сѫ сведени до единични зали. В отвесно отношение (чертежи нѣма да помествам), нещата сѫщо стоѭт по сходен начин: главнийът салон на дворецът Пешот сѫщо е с височината на двата етажа и е покрит с купол. Голѣмата разлика е в покривната конструкцията, която при Пешот е много по-ниска и скрита за окото.
Во-льо-Виконт е интересен и в отвесното разпределение на залите. Главнийът салон (номер 2 на горната схема) заема височината на двата етажа на сградата. Това се вижда достатъчно добре на следващата схема. Огромното пространство, което се заделя по този начин, е още повече увеличено от наличието на купол (но не този, който се вижда отвън: става въпрос за изключително типична структура на двоен купол, която може да се наблюдава в неизчислим брой църкви). Забелязва се сѫщо и че залите на вторийът етаж сѫ чувствително по-ниски от тези на главнийът етаж.
Напречен разрез на дворецът Во-льо-Виконт по оста свързваща вестибюлът и главнийът салон. |
Какво е планът на дворецът Пешот, ако не умалено копие на Во-льо-Виконт? За да бѫде сравнението опростено, помествам двата плана един до друг. Вестибюлът и главнийът салон запазват позициите си, макар и вестибюлът на Во-льо-Виконт да е чувствително по-малък от салонът, защото край него са съорѫжени стълбищата; четирите групи от зали, разположени около това ядро, сѫ сведени до единични зали. В отвесно отношение (чертежи нѣма да помествам), нещата сѫщо стоѭт по сходен начин: главнийът салон на дворецът Пешот сѫщо е с височината на двата етажа и е покрит с купол. Голѣмата разлика е в покривната конструкцията, която при Пешот е много по-ниска и скрита за окото.
Сравнение на плановете на основните етажи на дворците Во-льо-Виконт и Пешот. |
Няма коментари:
Публикуване на коментар